Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar pĂ„ emnet  [ 84 innlegg ]  GĂ„ til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: SĂžn Aug 14, 2011 23:05 
LĂžytnant
LĂžytnant
Avlogget

KjĂžretĂžy: BMW 323i
bjsyse86 skrev:
hehe, brukte noe rustbeskytter fra mekonomen. Han mente det skulle funke flott. Husker ikke merket i farten, men var rustprimer, sÄ et tyntflytende rustbeskytter som trekker seg inn i alt av smÄ "sprekker" osv., sÄ et tykt flytende utpÄ der. SÄ burde holde, hehe. brukte en hel boks med tyntflytende ca. pga jeg sprayet inni de hullene i bagasje rommet og under baksetene til det rant ut under bilen :P
Men du kommer ikke til angre pÄ alt dette arbeidet :-) er en drÞm Ä kjÞre! tho, jeg byttet dempere og la til camberjusteringstÄrn framme og camberstagene bak. 4 hjulskontrol og sÄ 4 nye Nokian Hakka Z G2 dekk :-)

oi!:S der sier du noe, har jo kjÞrt snart i 60 mil i all slags vÊr med bilen etter fixen nÄ.. og har jo ikke tenkt pÄ dette med at man sveiser igjennom :P Er det denne duken du mÄ ta vekk under sitteputa bak og gummipropp nederst i bagasjen under reservedekket? Finner lissom ikke et Äpenbart sted for dette, men hÄper ikke det er for seint :( Det hadde jo vÊrt leit.. Tenker i etterkant at det er litt dumt jeg ikke hadde mer enn 5 dager, burde ordna meg en lÄnebil og hatt en 3 uker til dette.. kunne bytta flere foringer og pussa mere rust i gulvet osv :(

Topp

InnleggSkrevet: SĂžn Aug 14, 2011 23:11 
LĂžytnant
LĂžytnant
Avlogget

Brian skrev:
bjsyse86 skrev:
Alle foringene er like lett Ä ta ut om du fÞrst bare smelter vekk plasten, tar en baufil inni og kutter pÄ den metalytterkanten og sÄ slÄr du litt med noe som klarer Ä bÞye det ut, wips er dem lÞs :P

Ja, pÄ de stÞre gÄr det greit med den metoden. Det er de smÄ i bÊrearmen og spindelen som er et helvette Ä fÄ ut. Der er det gjerne minimalt med gummi, sÄ de er ikke like enkle.

anderse36 skrev:
Har ikke bytta det, men tror en hÊv med salo. og kanskje fÄ ordna til med en slags avdrager e.l men skjÞnner hva du mener.. virker litt som om den vil vri seg veldig..

Jeg tenkte forsÄvidt Ä la et verksted bytte de i spindelen, og de burde klare det uten Ä ta den bakstillinga.. men det er jo bare litt knirk bak i dumper.. plager ikke meg sÄ mye.. angrer pÄ at jeg ikke tok de innerste foringene i bÊrearmene, hadde jeg hatt lenger tid enn 5 dager sÄ hadde jeg hatt tid til det :( for de mÄ man hvertfall lÞsne pÄ alt igjen for Ä fÄ ned :/ Jeg kan jo trÞste meg med at de viktigste er tatt da :) Og at de fleste e36 ikke har understell med sÄ god stand.. Har du bilen pÄ lÞftebukk eller vanlig bukker stÄende skrÄtt? Hadde nemlig det og det var litt satan Ä fÄ den opp igjen.. fremre travforinger delte seg pga bolten som kom skeivt inn osv, hehe

Ja, tenkte bare mye zalo eller mye fett, men fortsatt vanskelig Ä komme til skikkelig. Skal vedde pÄ at jeg brekker de. :p

Hehe, det frister vel ikke akkurat Ä ta det ned enda en gang sikkert? :p Men pÄ en annen side bÞr det gÄ veldig kjapt nÄ som du allerede har gjort det en gang. Har bilen stÄende pÄ vanlige bukker. Kan tenke meg at det er noe dritt Ä fÄ den opp igjen, men det mÄ vel gÄ pÄ et vis. Klaske jekk under diffen, og prÞve Ä lirke den opp pÄ plass igjen.

Hehe, det frister ikke nÄ nei, men du er jo inne pÄ noe at det sikkert gÄr lettere nÄr man husker alle knepa man mÄtte bruke tid pÄ 1. gang :) er jo ikke sÄ dritt Ä fÄ det opp igjen, men jeg hadde den forventlinga at det skule vÊre det letteste, men ned er lettere.. mÄ bare "jokke" pÄ'n forand og samtidig fÄ pÄ plass m.akselen.. jeg senka faktisk hele greia med akselen skudd i diffen, sÄ skrudde jeg opp de boltene til forerste traversfestene, sÄ gjekka jeg den opp igjen :)

Topp

InnleggSkrevet: SĂžn Aug 14, 2011 23:35 
OberstlĂžytnant
OberstlĂžytnant
Avlogget

KjĂžretĂžy: BMW 320i Turbo E36
Er iallefall to lokk du kan nappe av under baksetet. Har ikke sett etter de i bagasjerommet, men du sveiser foran brĂžnnen til reservedekket. SĂ„ jeg hadde begynt Ă„ leta der et sted.

Hmm, kan tenke meg at det er dritt Ä fÄ den opp igjen ja. Men er det fordi den "henger" i boltene foran? Hvis sÄ bÞr det vel hjelpe pÄ om du smÞrer pÄ litt fett pÄ disse fÞr du klemmer traversen opp med jekken?

Tok en pause fra jobben i dag, sÄ skal begynne i morgen tidlig. Kjekt med ferie. :D HÄper jeg fÄr sveisa ferdig i morgen, og begynt Ä montere bakstillinga i bilen igjen. Jeg har egentlig ikke lov Ä sveise der jeg holder til, sÄ derfor gÄr det litt tregt med sveisinga, mÄ lure meg til Ä sveise litt midt pÄ natta osv, litt stress, men det mÄ til. :) Er uansett pÄ utkikk etter nytt lokale hvor det er lov til Ä sveise.

Til salgs:
- M50B20 bunndel, km. stand 220k km. God stand.
- 325 dyser & 535 dyser

Topp

InnleggSkrevet: Man Aug 15, 2011 01:54 
LĂžytnant
LĂžytnant
Avlogget

hehe, jeg stod ute i frisk natur med svÊr presening over bilen pÄ platten bakom huset :P Meste jeg var redd for var at plankene i platten skulle gi etter, men det gikk nÄ greit og de er godt impregnert med olje, bensin og kjÞleveske :P

Topp

InnleggSkrevet: Man Aug 15, 2011 01:57 
LĂžytnant
LĂžytnant
Avlogget

Har fremdeles en klirre lyd pÄ bakre venstre side. SkjÞnner ikke helt hva det kan vÊre, enten er det bremseskjoldet som er litt lÞst Ä vibrerer eller noe til handbrekken. Kommer bare om det er en kant. Men er lei av Ä skru nÄ :P
Neste blir vel skifte av kaliptere bak, nye bremser, chip og ordentlig luftfilter boks og bytte ut innmaten til handbrekken som er utrolig sliten :P glemt den oppe et par ganger nÄr jeg har kjÞrt, merker den jo sÄ vidt :P

Topp

InnleggSkrevet: Man Aug 15, 2011 17:27 
OberstlĂžytnant
OberstlĂžytnant
Avlogget

Hmm, hÞres det ut som en skikkelig metallisk klappring over humper etc? Hadde samme pÄ min fÞr jeg demonterte. Lyden kan nesten beskrives som sÄpass grov at det hÞrtes ut som to bremseskiver som ble slÄtt litt svak mot hverandre, sinnsykt irriterende og nesten flaut Ä kjÞre rundt med.

Har du byttet tÄrnlagrene bak? Jeg bytter alt i hele bakstillinga nÄ, sÄ om lyden ikke forsvinner da, sÄ prÞver jeg Ä bytte tÄrnlagra bak ogsÄ.

Til salgs:
- 325 dyser & 535 dyser

Topp

InnleggSkrevet: Man Aug 15, 2011 18:24 
Brukerens avatar
Oberst
Oberst
Avlogget

KjĂžretĂžy: BMW 325i, E36, M-tec, Coupe, 1994mod
Ja det begynner Ä komme seg nÄ :)

bjsyse86 skrev:
Har fremdeles en klirre lyd pÄ bakre venstre side. SkjÞnner ikke helt hva det kan vÊre, enten er det bremseskjoldet som er litt lÞst Ä vibrerer eller noe til handbrekken. Kommer bare om det er en kant. Men er lei av Ä skru nÄ :P
Neste blir vel skifte av kaliptere bak, nye bremser, chip og ordentlig luftfilter boks og bytte ut innmaten til handbrekken som er utrolig sliten :P glemt den oppe et par ganger nÄr jeg har kjÞrt, merker den jo sÄ vidt :P

Jeg hadde samme problemet, hos meg var det festene til bremseskoene som hadde hoppet av.
Bilde

Bilde

bimmers.no:#9399 - bmwccn: #12897

BMW 325i, E36, M-tec, Coupe, 1994mod (Mitt RestaureringsProsjekt)
kjĂžr hardt, kjĂžr stil.. kjĂžr tyskerbil ;)

Topp

InnleggSkrevet: Tir Aug 16, 2011 02:26 
LĂžytnant
LĂžytnant
Avlogget

Krheli: Takker! Hadde en liten mistanke om det kunne vĂŠre det, siden jeg faktisk har rĂžrt alt annet som kan lage lyd.
Har byttet tÄrnlager ja, har k-sport sine og lyden var der fÞr jeg byttet ogsÄ.

Topp

InnleggSkrevet: Tir Aug 16, 2011 12:06 
OberstlĂžytnant
OberstlĂžytnant
Avlogget

Satte pÄ plass diffen i gÄr, var ikke noe problemer det. Gikk rett pÄ pÄ fÞrste forsÞk, sÄ det var en lettelse. :) Satte bare jekken under diffen slik at den tiltet svakt bakover, og smÞrte inn boltene i karosseriet i fett. SÄ da var det bare Ä sikte inn og jekke rett inn, var pÄ plass etter fÄ minutter.

SelvfÞlgelig mÄtte begge skrallene mine gÄ i stykker i gÄr kveld, sÄ ble ikke like mye skruing som forventet. Skal ta siste rest i dag nÄr jeg fÄr handlet nye.

Til salgs:
- 325 dyser & 535 dyser

Topp

InnleggSkrevet: Tir Aug 16, 2011 22:52 
LĂžytnant
LĂžytnant
Avlogget

KrHeLl skrev:
Ja det begynner Ä komme seg nÄ :)

bjsyse86 skrev:

Jeg hadde samme problemet, hos meg var det festene til bremseskoene som hadde hoppet av.
Bilde

Bilde

Hehe :P jeg hadde akkuratt samme problem for et par Är siden, pÄ min kom en seg mellom skiva og skoen til slutt, hele bakstellet hoppa og smalt :p

Topp

InnleggSkrevet: Ons Aug 17, 2011 17:09 
LĂžytnant
LĂžytnant
Avlogget

Brian: vet ikke hvor lurt det er mest masse fet pÄ boltene, de vil ikke sitte like godt da. Spes pÄ traversen osv. Jeg be anbefalt Ä ikke gjÞre det.

Topp

InnleggSkrevet: Ons Aug 17, 2011 17:26 
OberstlĂžytnant
OberstlĂžytnant
Avlogget

Tror det skal sitte fordi. Gjengene er jo skrudd i karosseriet. Jeg la bare et tynt lag med grease pÄ den delen som ikke har gjenger for at den skulle gli lettere oppover.

Til salgs:
- 325 dyser & 535 dyser

Topp

InnleggSkrevet: Tor Aug 18, 2011 23:46 
Brukerens avatar
Generalmajor
Generalmajor
Avlogget

Bare lurte. NÄr jeg skal sette svingarmen pÄ plass igjen. LÞnner det seg Ä montere drivakselen pÄ diffen fÞrst og sÄ lirke den inn i hjullageret? http://www.realoem.com/bmw/thumbs/m/b/278.png Virker som om stabstaget kommer i veien her nÄr drivakselen skal inn igjen da det er trangt!
Sliter med Ä fÄ inn drivakselen.
KJIIIP jobb dette altsÄ. Begynner Ä bli rimelig sliten i armer og temmelig lei etter Ä ha holdt pÄ to fulle kvelder til kl. 22.
Gleder meg til Ä fÄ kjÞrt en runde etterpÄ uten ulyder og Ä kjenne tighte foringer og ikke minst greit med handbrekk!

Jeg hadde ogsÄ en h... ulyd og klirring som ble til skraping bak. Viste seg at ankerplaten var rusten og at lÄsepinnene til bremseskoen hadde kilt seg fast mellom trommel og sko.

Neste problem er:
Hjullageret pÄ venstre side sitter DØNN fast.
Verksted med hele svingarmen eller er det noen triks her?
P

Topp

InnleggSkrevet: Fre Aug 19, 2011 00:25 
OberstlĂžytnant
OberstlĂžytnant
Avlogget

Har ikke vÊrt av med drivaksel og lager bak, men jeg ser for meg at det er lettere Ä tre drivakselen inn i spindelen nÄr du har alt pÄ gulvet. NÄr alt er sammen setter du hele greia pÄ plass. Er enkelt Ä komme til boltene mellom diff/drivaksel nÄr den stÄr montert i bilen. Hvis jeg forstod problemet riktig? :)

Er det noe jeg har funnet ut, sÄ er det at hvis noe sitter godt i bakstillinga, sÄ er det bare rÄ makt og brutalitet som funker. Sitter hjullageret dÞnn fast, sÄ bruk mye varme, og slÄ dritten ut med hammer eller noe. SpÞrs vel ogsÄ hvor godt du kommer til lageret. Men gammellageret skal du ikke ha uansett, sÄ bank det ut i deler. :) Har du prÞved med tersj eller lignende ogsÄ?

Jeg er forrestem ferdig med jobben, og bilen ble myyyyye strammere og fastere bak. NĂ„ fĂžlte jeg virkelig at bilen lystret og hang med, og ikke seig etter som et halvfult badekar slik det var tidligere. Eneste minuset med dette var at jeg kjente med en gang hvor slapp foringene foran var. :p

Jeg har fortsatt den irriterende klirrelyden bak, sÄ fÄr undersÞke litt mer om dette etterhvert. Skal bytte klaver, skiver, klosser og bremseskjold snart. MÄ ogsÄ fÄ ordna lufteskruene. PrÞvde Ä lÞse den ene bak, men den knakk bare jeg tenkte litt for mye pÄ Ä rÞre pÄ skralla. SÄ bremsene er ikke luftet skikkelig. GÄr greit Ä kjÞre med sÄ lenge man er obs pÄ at bremsene ikke er 100%, bremser litt dÄrlig, men det duger frem til jeg fÄr fikset luftenippelen.

Fikk ogsÄ et annet merkelig problem, og bilen oppfÞrer seg helt merkelig til tider. Men er vandt til at nÄr jeg fikser noe pÄ den jÊvla bilen, sÄ er det noe annet som kuker. :D Mistenker bensinpumpe/ tett bensinfilter. Bilen gÄr veldig "rÄtt/grovt", og sliter veldig med Ä gÄ jevnt pÄ tomgang, til tross for bra vakuum. MÄ ofte starte bilen 4-5 ganger fÞr den i det hele tatt klarer Ä holde seg i live pÄ tomgang. HÄper det ikke blir en dyr lÞsning iallefall. :)

Til salgs:
- 325 dyser & 535 dyser

Topp

InnleggSkrevet: Fre Aug 19, 2011 12:01 
Brukerens avatar
Generalmajor
Generalmajor
Avlogget

Brian skrev:
Ser for meg at det er lettere Ä tre drivakselen inn i spindelen nÄr du har alt pÄ gulvet. NÄr alt er sammen setter du hele greia pÄ plass. Er enkelt Ä komme til boltene mellom diff/drivaksel nÄr den stÄr montert i bilen.
JA, AKKURAT DET MOTSATTE AV HVA JEG PRØVDE! Skal entre den nĂ„ og prĂžve Ă„ ta boltene pĂ„ diffen til slutt! BARE DET HÆLVETES REGNE SNART KUNNE GI SEG

Sitter hjullageret dÞnn fast, sÄ bruk mye varme, og slÄ dritten ut med hammer eller noe. SpÞrs vel ogsÄ hvor godt du kommer til lageret. Men gammellageret skal du ikke ha uansett, sÄ bank det ut i deler. :) Har du prÞved med tersj eller lignende ogsÄ?
Ja, Var ters jeg prÞvde med fÞrst. Gir opp og tar svingarmen med ned pÄ ett verksted her i Asker. NÊrt og god service. Lager ut + inn er ikke en stor jobb for dem og de tar den pÄ sparket.

Jeg er forrestem ferdig med jobben, og bilen ble myyyyye strammere og fastere bak. NĂ„ fĂžlte jeg virkelig at bilen lystret og hang med, og ikke seig etter som et halvfult badekar slik det var tidligere. Eneste minuset med dette var at jeg kjente med en gang hvor slapp foringene foran var. :p
JA ALDRI SÅ BRA AT DET IKKE ER GALT FOR NOE :lol:

Jeg har fortsatt den irriterende klirrelyden bak, sÄ fÄr undersÞke litt mer om dette etterhvert. DEMPER ELLER STØTDEMPERLAGER? Forresten sikker pÄ at den kommer bakfra? Eksosbraketter Girkassefester Oppheng pÄ mellomaksel sjekket?? Skal bytte klaver, skiver, klosser og bremseskjold snart. MÄ ogsÄ fÄ ordna lufteskruene. PrÞvde Ä lÞse den ene bak, men den knakk bare jeg tenkte litt for mye pÄ Ä rÞre pÄ skralla. SÄ bremsene er ikke luftet skikkelig. GÄr greit Ä kjÞre med sÄ lenge man er obs pÄ at bremsene ikke er 100%, bremser litt dÄrlig, men det duger frem til jeg fÄr fikset luftenippelen.
HVA MED M3 ANKER PLATE OG M3 bremser? Fin oppgradering

Bilen oppfÞrer seg helt merkelig til tider. Men er vant med at nÄr jeg fikser noe pÄ den jÊvla bilen, sÄ er det noe annet som kuker. :D Mistenker bensinpumpe/ tett bensinfilter. Bilen gÄr veldig "rÄtt/grovt", og sliter veldig med Ä gÄ jevnt pÄ tomgang, til tross for bra vakuum. MÄ ofte starte bilen 4-5 ganger fÞr den i det hele tatt klarer Ä holde seg i live pÄ tomgang. HÄper det ikke blir en dyr lÞsning iallefall. :)

Har du sjekket de enkle tingene som Luftfilter, plugger og Innsugsbelg?? Min 525iaT gÄr ogsÄ slik. Etter Ä ha byttet coiler plugger toppdekselpakning innsugsbelg osvosvosvosv #-o fikk jeg sjekket LMMÄleren.
Den var dÄrlig PrÞvde uten og med annen mÄler og bilen gikk pent igjen.
Men, har du samme flaksen som meg, sÄ er det nok bare toppakningen :lol: :cry: [-o<
Er like lei E36 understell som jeg er av regn nÄ og jeg HATER REGN.
P

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar pĂ„ emnet  [ 84 innlegg ]  GĂ„ til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Boddiz, carlm, Google [Bot] og 14 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet

SĂžk etter:
GĂ„ til forum:  
Banner

Brukermeny